Förskola och skola
Förskolor och familjedaghem
På förskolor ("dagis") går barn mellan 1 år och 5 år.
Det finns också familjedaghem ("dagmamma"),
som tar emot barnen i sina egna hem.
Du kan även söka vårdnadsbidrag.
Våra förskolor har egna profileringar.
Det betyder att de har ett område de
arbetar extra mycket med.
Det finns flera fristående förskolor.
Förskoleklass, Grundskola och Fritidshem
Barn som fyllt 6 år kan få börja i förskoleklass
om föräldrarna vill.
Barn mellan 6 och 12 år kan vara på
skolans fritidshem före och efter skoldagen.
Barn som fyllt 7 år börjar grundskolan.
Alla barn måste gå i skolan tills de fyller 16 år.

Även skolorna har så kallade profiler.
Några exempel på profiler är miljö- eller idrottsprofil.
Det finns flera fristående skolor och fritidshem i kommunen.
Gymnasieutbildning
Efter grundskolan fortsätter de flesta
eleverna till gymnasieskolan.
Gymnasieskolorna finns till exempel i Eslöv,
Lund och Hässleholm.
Vuxenutbildning
Är du vuxen kan du också studera.
Då kan vuxenutbildningen vara något för dig.
Sidan kontrollerad 09 februari 2010Kommentera sidan