Du är här:
  1. Höörs kommun /
  2. Lättläst /
  3. Miljö och Boende /
  4. Vatten och avlopp
Lyssna

Vatten och avlopp


Kommunalt vatten och avlopp


Om man har kommunalt vatten
kommer vattnet i kranen från ett vattenverk.
I huset finns en vattenmätare som mäter
hur mycket vatten vi använder.
Man betalar bara för det vatten som används.

Kommunalt vatten har till exempel alla som
bor inne i samhället Höör
 

Har man kommunalt avlopp går
avloppsvattnet från bostaden till ett reningsverk.
Man betalar för reningen av det vatten som smutsats ned.

Om du har frågor om kommunalt vatten och avlopp
ska du kontakta Mittskåne Vatten

 

Enskilt vatten


Om du bor på landet kan vattnet komma
från en egen brunn på tomten.
Då har du ingen vattenmätare.
Då betalar du inte för vattnet. 

Har du frågor om dricksvatten
ska du kontakta Miljö- och byggmyndigheten på kommunen


Enskilt avlopp


Om ditt hus inte är kopplat till ett reningsverk
kan avloppsvattnet renas på andra sätt
på din egen tomt.
En sådan reningsanläggning kallas enskilt avlopp.
För enskilt avlopp måste du söka tillstånd hos kommunen.

Har du frågor om avlopp ska du kontakta 
 Miljö- och byggmyndigheten på kommunen

Sidan kontrollerad 29 december 2015Kommentera sidan

Höörs kommun | Box 53 | 243 21 Höör | 0413-28000 I Org.nr 212000-1116 |
xltw%tzEvzxx%uyKszz}6%spvzxx%uyKszz}6%sp