Information till privata assistansbolag
Här hittar du som privat utförare av assistanstjänster information relaterat till covid-19.
Personlig skyddsutrustning
Varje arbetsgivare ansvarar enligt Arbetsmiljölagen för att tillhandahålla skyddsutrustning till sina medarbetare. Det är ni som arbetsgivare och utförare som ansvarar för att planera, köpa in och se till att personalen har tillgång till och instruktioner gällande utrustning till era medarbetare för att förhindra smittspridning.
Vid misstänkt eller bekräftad covid-19 är det viktigt att välja rätt skyddsutrustning. En tydlig och illustrerande beskrivning har tagits fram av Region Skåne. Denna följer Folkhälsomyndighetens och Vårdhygien Skånes rekommendationer och finns att läsa hos Vårdgivare Skåne.
Guide till att välja rätt skyddsutrustning
Begäran om stöd
Vid en bristsituation av hälso- och sjukvårdsmaterial som uppkommit på grund av covid -19 finns i turordning följande tillvägagångssätt för att få stöd:
Inköp via SKL Kommentus
På uppdrag av SKR har SKL Kommentus Inköpscentral upphandlat skyddsmateriel som kommunerna kan beställa. Privata utförare kan också nyttja avtalet. Det är Kommunförbundet Skåne som godkänner privata utförare av personlig assistans i Skåne och utföraren faktureras inköp via avtalet av OneMed.
Mer information hittar du hos SKL Kommentus
Eventuella frågor skickas till kansliet@kfsk.se
Begäran om stöd från Socialstyrelsen via kommunen
Socialstyrelsen har regeringens uppdrag att säkra tillgången till skyddsutrustning nationellt. Det innebär att Socialstyrelsen kan fördela materiel till kommuner som har akut brist. Fördelningen utgår från de lägesbilder och behov av stöd som kommunerna varje onsdag rapporterar in till Socialstyrelsen. De privata utförarna rapporterar till kommunen och kommunen rapporterar till Socialstyrelsen.
Mall för begäran om stöd till privata utförare
Begäran skickas i excelmallen till socialnamnden@hoor.se