Utredning inför skolstart i särskolan

Inför skolstart i särskolan startas en utredning  i samråd med vårdnadshavarna. Vårdnadshavarna är, förutom eleven själv, en mycket viktig kunskapskälla i utredningen.

En utredning består av fyra fristående bedömningar; en pedagogisk, en psykologisk, en medicinsk och en social bedömning. Det är viktigt att alla delarna finns med för att få en så heltäckande bild som möjligt.

Den pedagogiska bedömningen

Den pedagogiska bedömningen utförs av specialpedagogen på skolan som eleven går på. Specialpedagogen beskriver elevens förutsättningar att nå kunskapskraven i grundskolans alla ämnen. Man beskriver också vad skolan redan har gjort för att anpassa efter elevens behov och vilka resultat det har gett.

Den psykologiska bedömningen

Den psykologiska bedömningen utförs av en skolpsykolog. Syftet är att visa om eleven har en utvecklingsstörning och, i så fall, i vilken grad. Psykologen börjar alltid med ett samtal med elevens vårdnadshavare. En tidsplan för hur och när tester ska genomföras bestäms. De tester som sedan genomförs görs för att visa vilken utvecklingsnivå eleven befinner sig på. I den psykologiska bedömningen framgår det också hur eleven fungerar i sociala situationer. Båda dessa delar är lika viktiga för att kunna säga om eleven har en utvecklingsstörning eller inte. Psykologen kan ibland finna andra orsaker än utvecklingsstörning till elevens skolsvårigheter. Då behöver detta framgå av bedömningen. För att kunna påbörja en psykologisk bedömning ska vårdnadshavarna först godkänna det.

Den medicinska bedömningen

Den medicinska bedömningen utförs av skolläkaren och skolsköterskan. Syftet är att fastställa om det finns medicinska orsaker till elevens inlärningssvårigheter och om dessa tyder på att barnet har en utvecklingsstörning. Läkaren kan ibland finna andra orsaker än utvecklingsstörning till att elevens skolsvårigheter. Då framgår det av bedömningen. För att kunna påbörja en medicinsk bedömning ska vårdnadshavarna först godkänna det.

Den sociala bedömningen

Den sociala bedömningen utförs av skolkuratorn och syftar till att beskriva om det finns sociala orsaker, i eller utanför skolan, som kan bidra till elevens inlärningssvårigheter. Om det inte finns några sådana orsaker bör det framgå av bedömningen. Den sociala bedömningen innefattar vanligtvis ett besök i elevens hem.Skolkuratorn, skolsköterskan, skolpsykologen och specialpedagogen kan berätta mera om hur utredningarna går till.

Vad händer när bedömningar är genomförda?

Efter den psykologiska bedömningen träffas vårdnadshavarna och skolpsykologen tillsammans med rektorn på den skola ditt barn går. Kommunens särskolesamordnare brukar också vara med på mötet. Om psykologbedömningen visar att barnet har en utvecklingsstörning lägger man upp planeringen för hur den sociala och medicinska bedömningen ska gå till. Om den psykologiska bedömningen inte visar att barnet har en utvecklingsstörning görs inte de bedömningarna.

Hur lång tid tar utredningen?

Från det att frågan väckts tar det ungefär tre månader innan utredningens resultat är klart.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of hoor.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.