Barnen i förskolan lär sig om beredskap med hemkrislådan
Sätofta förskola, Beredskapsveckan: I en liten barngrupp sitter barnen samlade runt en låda fylld med spännande saker. Idag handlar det om hemkrislådan – en samling prylar som kan behövas om strömmen går eller krisen är ett faktum.
Viktigt även för de yngsta
Utbildningschef Marie Nilsson förklarar varför det är viktigt att även de yngsta får arbeta med beredskap:
– Förskolor, skolor och fritidshem är samhällsviktiga verksamheter som behöver fungera även vid kriser och höjd beredskap. Utbildning för barn och unga är avgörande för deras utveckling och hälsa – men också för samhällets utveckling i stort. Vid en kris möjliggör tillsynen av barn dessutom att vårdnadshavare med samhällsviktiga yrken kan fortsätta arbeta.

Barnen får utforska
– Det finns hur många grejer som helst här i, eller hur? Tänk om strömmen skulle ta slut. Då blir det kallt och mörkt överallt, säger pedagogen.
Barnen reagerar snabbt:
– Då är det bra med ett ljus, det blir varmt!
– Jag brukar elda i spisen hemma, lägga in pinnar och sen tänder vi, berättar ett barn.
Upptäcktsfärd bland lampor och batterier
Pedagogen visar ficklampor, pannlampa, batterier, solcellslampa och värmeljus.
– Hur tror ni ficklampan lyser?
– Ett stort batteri! svarar barnen i kör.
När solcellslampan visas förstår barnen snabbt hur den fungerar:
– Solen kan ladda den!
Nyfikenheten är på topp och alla vill prova allt, känna på prylarna och undersöka hur de fungerar.

Ljus och värme – men säkert
Nästa steg är att lära sig om värme. Pedagogen visar tändstickor:
– Dessa är viktiga att vuxna använder. Men ni får titta och känna på hur de ser ut.
– Vi hade det hemma en gång när vi skulle ha det mysigt, säger ett barn. Mamma tände ljus.
Ett värmeljus tänds försiktigt, och barnen får hålla händerna ovanför lågan för att känna värmen.
– Oj, vad varmt!
– Det är häftigt!

Håll värmen på fler sätt
Förutom ljus och eld får barnen prova att hålla värmen genom rörelse. De gör en åkarbrasa och märker snabbt hur kroppen blir varm av lek och aktivitet.
Lådan tas steg för steg
Förskolan går igenom hemkrislådan i små steg och olika scenarier, för att barnen ska minnas och reflektera bättre. Dagens fokus ligger på el, ljus och värme, men lådan innehåller även mat, vatten, första hjälpen och kommunikation.
– Om strömmen tar slut, då måste man ha en sån låda! konstaterar barnen tillsammans.
Pedagogen summerar:
– Det här är en fantastisk process. Vi utforskar tillsammans och barnen kommer med egna frågor och tankar hela tiden.
*Nyhetens huvudbild, som föreställer de två flickorna, är tagen vid ett annat tillfälle och har ingen koppling till reportaget. Övriga bilder kommer från mötet med barnen i förskolan.