Trygghetslarm byts ut under dagen

Under tisdagsmorgonen upptäckte äldreomsorgens larmgrupp på Höörs kommun att ett stort antal trygghetslarm slutat fungera. Störningen beror på att 2G- och 3G-näten släckts ned, vilket påverkar vissa trygghetslarm. Nu pågår ett intensivt arbete med att byta ut alla larm under dagen.

– Vi är medvetna om att situationen skapar oro och otrygghet. Kommunen beklagar att bytet av trygghetslarm inte har genomförts i tid inför nedsläckningen av 2G- och 3G-näten. Detta borde ha varit klart i god tid innan nedsläckningen. Vi tar situationen på största allvar och detta har nu högsta prioritet på kommunen. Vi arbetar med full kraft för att säkerställa att alla trygghetslarm fungerar som de ska, säger Jenny Smedberg som är vård- och omsorgschef.

Kommunen har kallat in alla befintliga resurser och arbetar intensivt med att byta ut trygghetslarmen mot nya. Samtidigt övervakas alla larm manuellt sedan tidigt på onsdagsmorgonen tills alla trygghetslarm är utbytta.

– Vårt mål är att alla som har trygghetslarm ska ha fått ett nytt senast under onsdag kväll, säger Jenny Smedberg. Vi kommer att ta personlig kontakt med alla och säkerställa att alla mår bra.

Under december månad släcks 2G- och 3G-nätet ner i hela Sverige. Detta drabbar vissa mobiler men kan även drabba trygghetslarm. De nya trygghetslarmen levererades till Höörs kommun för ungefär en månad sedan. Då påbörjades också arbetet med att byta ut de gamla larmen. Men alla larm har alltså inte bytts ut innan nedsläckningen trädde i kraft.

Kommunen har nu påbörjat en utredning av händelsen för att förstå vad som gått fel och säkerställa att liknande situationer inte uppstår igen.

– Vi har startat en utredning. Samtidigt ligger fokus i dag på att så snabbt som möjligt se till att alla får fungerande trygghetslarm, säger Jenny Smedberg.

Texten kan komma att uppdateras.

Till dig som har trygghetslarm eller är anhörig

  • Om ditt larm inte fungerar och du behöver akut hjälp, ring 112.
  • All personal från kommunen som besöker medborgare kommer att legitimera sig.
  • Du som har frågor om ditt trygghetslarm kan ringa till Medborgartelefonen som har öppet dygnet runt. Mellan klockan 06.45-21.30 kan du ringa på telefonnummer 0413-284 49 eller 0413-284 51. Mellan klockan 21.30-06.45 kan du ringa på telefonnummer 0768-56 27 33.