Utlämnande av allmänna handlingar

Ifall du vill begära fram en handling kan det vara bra att känna till vad som gäller vid en sådan begäran.

Vad gäller vid förfrågan och utlämnande

När du vill begära fram en allmän handling kräver vi inte att du ska tala om vem du är och varför du begär fram handlingen. Om du vill se handlingar eller uppgifter som är belagda med sekretess måste vi däremot veta vem du är och varför du begär fram handlingar.

I din begäran är det viktigt att du preciserar vad du vill ha. Ju mer precis du är i din begäran ju lättare blir det för myndigheten att lämna ut handlingen.

Ifall du besöker kommunen och har begärt att få ta del av handlingar ska de lämnas ut ”genast eller så snart det är möjligt” (TF 2 kap § 12). Ifall du har begärt att få kopior av allmänna handlingar skickade till dig (till exempel om du mejlat eller ringt in din förfrågan) ska din begäran hanteras ”skyndsamt” (TF 2 kap § 13). ). Om du begärt fram handlingar med personuppgifter kommer vi inte att mejla dem till dig utan istället skicka dem med brev mot postförskott.

Enligt Justitieombudsmannen är ”så snart som möjligt” att lämna besked om utlämnandet samma dag som du gjort din begäran. Antingen ska myndigheten lämna ut handlingen eller ge besked om du inte har rätt att få ut den. Beskedet får lov att dröja någon eller några extra dagar ifall din begäran avser ett omfattande material eller för att myndigheten ska kunna ta ställning till om handlingen du efterfrågar är allmän och offentlig.

Om vi nekar att lämna ut en handling och du tycker att vi har gjort en felaktig bedömning, har du rätt att få ett skriftligt beslut som du kan överklaga. I beslutet framgår hur du går tillväga för att överklaga.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of hoor.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.