E-faktura och autogiro
E-faktura och autogiro är två bra sätt att enkelt betala avgifter och fakturor. Om du är ansluten till en internetbank kan du få dina fakturor från Höörs kommun elektroniskt.
På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan. E-fakturan är skyddad så att inga uppgifter i den kan förändras eller läsas av någon annan.
Frågor och svar om E-faktura och autogiro
Fråga: Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Svar: Anmälan gör du via din internetbank, där du letar upp Höörs kommun i listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Om du vill betala ditt vatten och avlopp med e-faktura så välj ”Mittskåne Vatten Höörs kommun” och fyll i anmälningsformuläret. Om du vill betala övriga fakturor från Höörs kommun med e-faktura, exempelvis äldreomsorg, barnomsorg med mera, så välj ”Höörs kommun” och fyll i anmälningsformuläret.
Fråga: Vilken information finns på e-fakturan?
Svar: E-fakturan innehåller samma uppgifter som finns på pappersfakturan.
Fråga: När får jag e-fakturan?
Svar: Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Fråga: När ska e-fakturan betalas?
Svar: E-fakturan ska betalas senast enligt förfallodatum. När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.
Fråga: Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Svar: Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.
Fråga: Vad händer om jag missar att betala?
Svar: Höörs kommun och Mittskåne Vatten skickar ut eventuella betalningspåminnelser samt inkassokrav i pappersform.
Fråga: Får jag pappersfaktura?
Svar: Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.
Fråga: Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Svar: Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro. Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du via en länk på din internetbank.
Fråga: Har jag möjlighet att betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank?
Svar: Ja, då fyller du i både dina och kundens uppgifter på anmälningsformuläret.
Fråga: Vad händer om jag byter bank?
Svar: Du måste anmäla till din nya internetbank att du även fortsättningsvis vill få e-fakturor från Höörs kommun och Mittskåne Vatten samt avsluta e-fakturan i din gamla bank.
Fråga: Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Svar: På din internetbank letar du upp en meny eller liknande för avanmälan av e-faktura och följer instruktionerna.
Fråga: Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-fakturan?
Svar: Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.