E-faktura och autogiro

E-faktura och autogiro är två bra sätt att enkelt betala avgifter och fakturor.


Om du är ansluten till en internetbank kan du få dina fakturor från Höörs kommun elektroniskt. På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan.
E-fakturan är skyddad så att inga uppgifter i den kan förändras eller läsas av någon annan.

Frågor och svar om E-faktura och autogiro

Fråga: Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Svar: Anmälan gör du via din internetbank, där du letar upp Höörs kommun i listan över de företag som är anslutna till e-faktura.
Om du vill betala ditt vatten och avlopp med e-faktura så välj ”Mittskåne Vatten Höörs kommun” och fyll i anmälningsformuläret.
Om du vill betala övriga fakturor från Höörs kommun med e-faktura, exempelvis äldreomsorg, barnomsorg med mera, så välj ”Höörs kommun” och fyll i anmälningsformuläret.

Fråga: Vilken information finns på e-fakturan?
Svar: E-fakturan innehåller samma uppgifter som finns på pappersfakturan.

Fråga: När får jag e-fakturan?
Svar: Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Fråga: När ska e-fakturan betalas?
Svar: E-fakturan ska betalas senast enligt förfallodatum. När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.

Fråga: Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Svar: Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.

Fråga: Vad händer om jag missar att betala?
Svar: Höörs kommun och Mittskåne Vatten skickar ut eventuella betalningspåminnelser samt inkassokrav i pappersform.

Fråga: Får jag pappersfaktura?
Svar: Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Fråga: Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Svar: Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro.
Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du via en länk på din internetbank.

Fråga: Har jag möjlighet att betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank?
Svar: Ja, då fyller du i både dina och kundens uppgifter på anmälningsformuläret.

Fråga: Vad händer om jag byter bank?
Svar: Du måste anmäla till din nya internetbank att du även fortsättningsvis vill få e-fakturor från Höörs kommun och Mittskåne Vatten samt avsluta e-fakturan i din gamla bank.

Fråga: Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Svar: På din internetbank letar du upp en meny eller liknande för avanmälan av e-faktura och följer instruktionerna.

Fråga: Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-fakturan?
Svar: Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of hoor.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.